Χτίζοντας καλύτερες σχέσεις στο σχολείο και τη ζωή

«ΧΤΙΖΟΝΤΑΣ ΚΑΛΥΤΕΡΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΙ ΤΗ ΖΩΗ»
ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΣ –ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΥΛΙΚΟΥ

ΡΕΠΠΑ ΕΙΡΗΝΗ
ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ ΘΕΡΑΠΕΥΤΡΙΑ, ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΣΤΑΔΙΟΔΡΟΜΙΑΣ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ:
ΟΙ ΤΡΟΠΟΙ ΜΕ ΤΟΥΣ ΟΠΟΙΟΥΣ ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΣΥΝΕΝΝΟΟΥΝΤΑΙ ΜΕΤΑΞΥ ΤΟΥΣ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΩ= ΜΕΤΕΧΩ ΤΙΝΟΣ (ΛΑΜΒΑΝΩ ΜΕΡΟΣ ΣΕ ΚΑΤΙ) ΑΠΟ ΚΟΙΝΟΥ ΜΕ ΚΑΠΟΙΟΝ
Πιστεύω πώς το μέγιστο δώρο που μπορώ να σκεφτώ ότι έχω από οποιονδήποτε, είναι να με βλέπει, να με ακούει , να με κατανοεί και να με αγγίζει.
Το μέγιστο δώρο που μπορώ να δώσω είναι να βλέπω, να ακούω , να κατανοώ και να αγγίζω τον άλλον άνθρωπο.
Όταν γίνεται αυτό, ……

ΑΙΣΘΑΝΟΜΑΙ ΟΤΙ ΥΠΑΡΧΕΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ


ΜΗ ΛΕΚΤΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Χέρια που τρέμουν, η στάση σας, εκφράσεις του προσώπου σας, ο τόνος της φωνής, τα ρούχα σας, η έκφραση των ματιών σας.

Το χαμόγελό σας, το πόσο κοντά στους άλλους στέκεστε, πώς ακούτε τους άλλους, η αυτοπεποίθησή σας, η αναπνοή σας , το πώς αγγίζετε τους άλλους…

Αυτές σας οι εκδηλώσεις επηρεάζουν τη σχέση σας με άλλους ανθρώπους συχνά χωρίς να το συνειδητοποιείτε , ούτε σεις ούτε εκείνοι….

Το σώμα μιλάει , το μήνυμά του είναι πώς πραγματικά είστε και όχι πώς νομίζετε ότι είστε …..

Ο καλύτερος δάσκαλος, είναι αυτός που βρίσκεται σε πορεία προσωπικής ανάπτυξης , σε επαφή με τον εαυτό του και τα συναισθήματά του. Είναι ανθρώπινος , κάνει λάθη , μαθαίνει από αυτά, αλλά και από όσα συμβαίνουν γύρω του.
Ο δάσκαλος δεν διδάσκει τελικά αυτό που ξέρει, αλλά «αυτό που είναι».
Είναι ένας αυτόφωτος αστέρας, που λάμπει και ακτινοβολεί, για να σπάσει το σκοτάδι της άγνοιας, χωρίς να μας τυφλώνει …..

ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
Ακούστε με προσοχή
Παροτρύνετε την περαιτέρω συζήτηση
Χρησιμοποιήστε μη λεκτικά μηνύματα
Δείξτε κατανόηση

ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

Ανοίγοντας μια συζήτηση ..(τι σου συμβαίνει, πώς τα περνάς)
Διευκρινίστε και αναπτύξτε (τι εννοείς όταν λες…, τι σε ενοχλεί σε αυτήν την κατάσταση, γιατί είναι πρόβλημα αυτό για σένα).
Μιλήστε για συναισθήματα (πώς αισθάνεσαι για αυτό…., ακούγεται απογοητευτικό…)
Ζητήστε λεπτομέρειες


ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

ΕΣΥ ΜΗΝΥΜΑ
«Είσαι αγενής και ανεύθυνη Μαρία»

ΕΓΩ ΜΗΝΥΜΑ
«Μαρία δεν μου αρέσει να μιλάς ,όταν εξηγώ κάτι στους συμμαθητές σου, γιατί ο θόρυβος αποσπά τόσο εμένα όσο και τους άλλους συμμαθητές σου»

ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ


ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΤΕ ΕΠΟΙΚΟΔΟΜΗΤΙΚΗ ΚΡΙΤΙΚΗΚΑΝΤΕ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ ΣΧΟΛΙΑ ΕΠΙΚΕΝΤΡΩΘΕΙΤΕ ΣΤΙΣ ΑΡΕΤΕΣ

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ

«Δεν έλυσες σωστά την τρίτη άσκηση, τόσες φορές σας το έχω εξηγήσει»

« Μπράβο ! έλυσες με επιτυχία τις δυο πρώτες ασκήσεις, χρησιμοποίησες πολύ σωστά τα θεωρήματα. Δεν έλυσες όμως σωστά την τρίτη άσκηση ,τι σε δυσκόλεψε σε αυτήν;»

ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

ΕΠΑΝΑΛΑΒΑΤΕ ΜΕ ΔΙΚΑ ΣΑΣ ΛΟΓΙΑ ΤΙ ΕΙΠΩΘΗΚΕ

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ:
Μαθητής: «Δεν θα τα καταφέρω ποτέ»
Δάσκαλος: « Αν κατάλαβα καλά φοβάσαι ότι δεν θα πετύχεις»

12 ΕΜΠΟΔΙΑ ΣΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
1.Εντολή , διαταγή (πήγαινε στο θρανίο σου)
2.Απειλή (αν δεν σταματήσεις θα σε αποβάλλω)
3.Κήρυγμα, ηθικολογία (τα βιβλία είναι για να τα διαβάζουμε και όχι για να τα πετάμε)
4.Εικασία, ερμηνεία (απλώς ζηλεύεις το συμμαθητή σου)
5.Έτοιμες λύσεις( το σωστό είναι να κρατάς σημειώσεις)
6.Κριτική, χαρακτηρισμοί (δεν είσαι προσεκτικός!)
7.Καλόπιασμα ( Εσύ που είσαι τόσο ευγενικός!)
8.Γελοιοποίηση ( θάπρεπε να ντρέπεσαι)
9.Καθησυχασμός (δεν είναι τίποτα, θα το ξεχάσεις)
10.Έρευνα ,ανάκριση (γιατί έκανες ένα τέτοιο πράγμα;)
11.Υπεκφυγή, αντιπερισπασμός (κοίτα τι ωραίο καιρό κάνει!)
12.Επίπληξη (πρόσεξε πώς μιλάς!)

ΕΠΙΛΥΣΗ ΣΥΓΚΡΟΥΣΕΩΝ
Ποιος έχει το πρόβλημα;
Ο εκπαιδευτικός ή ο μαθητής;

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ : «Με αδικήσατε στη βαθμολογία
Τα ρίχνετε όλα σε μένα, με προσβάλετε».
«Ενοχλείς την ώρα του μαθήματος, δεν παρακολουθείς , δεν συμμετέχεις, δεν διαβάζεις, μου μιλάς με αυθάδεια, ενοχλείς τους συμμαθητές σου».

ΟΤΑΝ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
Σε αυτές τις περιπτώσεις ο εκπαιδευτικός ζητά από το παιδί να αλλάξει μια συμπεριφορά του, είτε πρόκειται για τις ακαδημαϊκές του συνήθειες, είτε για την κοινωνική του συμπεριφορά

ΕΠΙΛΥΣΗ ΣΥΓΚΡΟΥΣΕΩΝ- ΓΕΝΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ
Σεβαστείτε την άλλη πλευρά και τις απόψεις της
Ακούστε με ανοικτό μυαλό και καρδιά
Δείτε την επίλυση της διαφοράς σαν πρόκληση
Επιτεθείτε στο πρόβλημα όχι στο άτομο, απορρίψτε συμπεριφορές και όχι πρόσωπα.
Μη γενικεύετε, μην αποπροσανατολίζετε
Αναλάβατε την ευθύνη ή το μερίδιο ευθύνης σας
Πείτε Συγνώμη, Ευχαριστώ. Αναγνωρίστε τι μάθετε μέσα από τη διαφωνία αυτή
Και οι δύο πλευρές είναι υπεύθυνες για την εύρεση λύσης

ΕΠΙΛΥΣΗ ΣΥΓΚΡΟΥΣΕΩΝ –ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ: ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Επικοινωνούμε στο σωστό τόπο και χρόνο
Αναφερόμαστε σε ανάγκες και συναισθήματα
Εξετάζουμε τα κίνητρα μας, τις προηγούμενες εμπειρίες μας, τους φόβους μας , τις ανασφάλειές μας, το δικό μας «εδώ και τώρα»
Είμαστε αυθεντικοί και αληθινοί στην επικοινωνία

ΕΠΙΛΥΣΗ ΣΥΓΚΡΟΥΣΕΩΝ-ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ: ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

-Μηνύματα σε πρώτο πρόσωπο
-Κατηγορηματικός τρόπος έκφρασης των αναγκών του εκπαιδευτικού
-Υπενθύμιση ορίων , κανόνων, συμβολαίου που είχε προηγηθεί.
-Αποφύγετε τα μη, τις κατηγορίες , εκφράστε τα αιτήματά σας με θετικό τρόπο

ΘΥΜΗΘΕΙΤΕ: ΕΣΕΙΣ ΕΙΣΤΕ ΟΙ ΕΝΗΛΙΚΕΣ ΠΟΥ ΕΧΕΤΕ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΩΡΙΜΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΔΕΝ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΝΑ ΕΜΠΛΑΚΕΙΤΕ ΣΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ «ΑΝΑΜΕΤΡΗΣΗ ΔΥΝΑΜΕΩΝ»

ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ
-Δώστε τη δυνατότητα στο μαθητή να βιώσει τα
φυσικά επακόλουθα της ανάρμοστης συμπεριφοράς.
-Καθοδηγήστε το μαθητή να συνδέσει συγκεκριμένες
συνέπειες με συγκεκριμένες συμπεριφορές (Πώς θα λειτουργήσει αυτό;)

ΕΠΙΛΟΓΕΣ- ΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΣΗ
-Τι επιλογές έχουμε να επιλύσουμε τη διαφορά μας ;
-Πώς θα λειτουργήσει η κάθε μία ;
-Ποια λύση θα ικανοποιήσει και τις δυο πλευρές ;
-Τι προτείνεις να κάνουμε τελικά ;

Comments are closed.