Τμήμα Ένταξης
Από το 2016, στο σχολείο μας λειτουργεί Τμήμα Ένταξης (Τ.Ε.)
Το τμήμα ένταξης είναι μια υποστηρικτική δομή εκπαίδευσης για τις μαθήτριες και τους μαθητές των
γενικών σχολείων με ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες, εντός του σχολικού ωραρίου. Λειτουργεί
υποστηρικτικά στα θεωρητικά και θετικά μαθήματα από καθηγήτριες και καθηγητές
μετεκπαιδευμένους στην ειδική αγωγή και εκπαίδευση και εφαρμόζει εξατομικευμένα εκπαιδευτικά
προγράμματα, ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε μαθητή. Στοχεύει στο να θέσει βάσεις, ώστε οι
μαθήτριες και οι μαθητές να μάθουν να μελετούν, να εκφράζονται γραπτά, να κατανοούν κείμενα και
εκφωνήσεις εργασιών και να υποστηρίζονται στα μαθήματα του σχολείου.
Στο Τμήμα Ένταξης μπορούν να συμμετέχουν οι μαθητές/τριες:
Α) που έχουν γνωμάτευση από δημόσια διαγνωστική υπηρεσία (ΚΕΔΑΣΥ)
Β) που δεν έχουν γνωμάτευση αλλά έχει παρατηρηθεί από τους εκπαιδευτικούς του τμήματος που
φοιτούν οι μαθητές ότι παρουσιάζουν ειδικές δυσκολίες. Σε αυτή την περίπτωση απαιτείται:
- Ενυπόγραφη υπεύθυνη δήλωση του γονέα/κηδεμόνα,
- 2. Αξιολόγηση του μαθητή από τους/τις
εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής του σχολείου και - 3. Σύμφωνη γνώμη του Συλλόγου Διδασκόντων και
του Συμβούλου Ειδικής Αγωγής.
Οι εκπαιδευτικοί του ΤΕ υποστηρίζουν τους μαθητές, κατά κύριο λόγο, εντός του περιβάλλοντος της
τάξης τους σε συνεργασία με τους/τις εκπαιδευτικούς των τάξεων, με στόχο τη διαφοροποίηση των
δραστηριοτήτων και των διδακτικών πρακτικών, καθώς και την κατάλληλη προσαρμογή του
εκπαιδευτικού υλικού και του εκπαιδευτικού περιβάλλοντος.
Η υποστήριξη σε ιδιαίτερο χώρο υλοποιείται εφόσον το επιβάλλουν οι ιδιαίτερες εκπαιδευτικές
ανάγκες των μαθητών, με απώτερο στόχο τη δυνατότητα μελλοντικής υποστήριξης αυτών εντός του
περιβάλλοντος της τάξης τους
Συμπερασματικά, το Τμήμα Ένταξης στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση είναι ένας θεσμός που προάγει το
σχολείο και ενισχύει τους/τις μαθητές/ητριες, καθώς λειτουργεί με γνώμονα τις ανάγκες τους, ώστε να
υπάρχει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα για τους μαθητές στον φυσικό χώρο της εκπαίδευσής τους, το
σχολείο.
Ναβροζίδου Σ. Φιλόλογος ΤΕ
Χριστοπούλου Α. Μαθηματικός ΤΕ
Η ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ
Μπερτσεκά Γ.
Πληροφορίες
Μπερτσεκά Γεωργία , Διευθύντρια
Τμήμα Ένταξης
Ναβροζίδου Σοφία, Φιλόλογος Ε.Α.
Χριστοπούλου Αθηνά, Μαθηματικός Ε.Α.
Παράλληλη Στήριξη
Κουρκουτα Ε. Φιλόλογος Ε.Α.
Παράλληλη Στήριξη
Με τον όρο παράλληλη στήριξη κατονομάζουμε τους εκπαιδευτικούς που συνοδεύουν μαθητές με
αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο πλαίσιο του τυπικού γενικού σχολείου. Η παράλληλη
στήριξη παρέχεται ως ενισχυτικός και ενταξιακός θεσμός στην εκπαιδευτική διαδικασία και όχι ως
φύλαξη του παιδιού.
Σε ποιους απευθύνεται;
Σε μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, οι οποίες, σύμφωνα με τη διεπιστημονική
αξιολόγηση, επηρεάζουν τη διαδικασία της σχολικής προσαρμογής και μάθησής τους.
Ποιος είναι ο ρόλος της παράλληλης στήριξης κατά τη σχολική ζωή;
Η παράλληλη στήριξη σε συνεργασία με τους γονείς, τον εκπαιδευτικό του σχολικού πλαισίου και τη
διαγνωστική και θεραπευτική διεπιστημονική ομάδα που παρακολουθεί το παιδί, θέτουν τους στόχους
μέσα στη σχολική καθημερινότητα, ώστε να ενταχθεί ομαλά στη σχολική μονάδα, να εξελίξει τις
δεξιότητές του και να λειτουργήσει σταδιακά όσο το δυνατόν με μεγαλύτερη αυτονομία. Ο ρόλος και η
σημασία της παράλληλης στήριξης είναι πολύ σημαντικοί και ανάλογα με τις εκπαιδευτικές και
επικοινωνιακές ανάγκες του παιδιού, διαφοροποιεί και ενισχύει τη στήριξη τόσο μέσα στη τάξη, στο
προαύλιο χώρο αλλά και στις εκδρομές/εκδηλώσεις του σχολείου. Στόχος είναι η όσο το δυνατόν
καλύτερη και πιο ομαλή ένταξη του παιδιού στο πλαίσιο του σχολείου, την αντιμετώπιση των
δυσκολιών, τη γενίκευση των δεξιοτήτων και εξελικτικά στην μεγαλύτερη αυτονομία του παιδιού. Το
τρίγωνο οικογένεια-εκπαιδευτικός παράλληλης στήριξης-σχολείο είναι ένα θεραπευτικό τρίγωνο που
επιβάλλεται να λειτουργεί με σεβασμό, κατανόηση, αλληλοβοήθεια, συνεργασία και στήριξη.
Πώς μπορεί να αποκτήσει το παιδί μου παράλληλη στήριξη;
Παράλληλη στήριξη μπορούν να διεκδικήσουν εκείνα τα παιδιά που η αναπηρία τους και οι ειδικές
εκπαιδευτικές τους ανάγκες έχουν πιστοποιηθεί από τον αρμόδιο φορέα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ., Ιατροπαιδαγωικό,
Δημόσιο νοσοκομείο.
Εγκύκλιος προϋποθέσεων και διαδικασιών για παράλληλη στήριξη: https://blogs.sch.gr/1kesyvath/2020/12/10/chrisima-entypa/ και https://2kesy-v.att.sch.gr/?page_id=688